تاریخ انتشار : شنبه 18 تیر 1401 - 10:56
800 بازدید
کد خبر : 765

یعقوب دلال قدیم؛

درصدد احداث پلی میان دانشگاه و صنعت باشیم.

درصدد احداث پلی میان دانشگاه و صنعت باشیم.
به گزارش روابط عمومی انجمن فولاد آذربایجان، یعقوب دلال قدیم مدیرعامل شرکت فولاد ماهان تبریز در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری، آهنگری صنایع و ماشین آلات وابسته در خصوص افق رشد و همچنین چالش های پیش روی تولید با روابط عمومی این انجمن به گفت و گو پرداخت.

 

دلال قدیم گفت، شرکت ما تولید کننده انواع لوله و پروفیل می باشد، که فعلا لوله های یک دوم را با زخمات دو تا چه چهار دهم تولید می کنیم و امیدواریم که در آینده نزدیک تا زخمات ۷ دهم تا سه میلی نیز ارتقا بدهیم. طبیعی ست که هر شرکتی به فکر توسعه و ارتقا نباشد، بی شک حیات آن شرکت به بقا نخواهد بود. ما در آغاز با میانگین تولید ۲۰ هزار تن تولید خود را آغاز کردیم و حال تولیدمان به سقف ۵۰ هزار تن در سال رسیده است، که مطمئنا با همت همکاران در آینده به سقف ۱۵۰ هزار تن در سال خواهیم رسید.

وی در ادامه با پرداختن به بیان طرح توسعه شرکت ماهان افزود؛ طرح توسعه شرکت تقریبا یک سال پیش کلید خورده است، و با تکیه بر دانش بومی در حال تهیه و ساخت ماشین آلات خود هستیم تا وابستگی را بیش از پیش کاهش داده و از ظرفیت های بومی خود استفاده نمائیم، چرا که به اعتقاد بنده استان و کشور ما ظرفیت بسیار بالایی را داراست و اگر درصدد احداث پلی میان دانشگاه و صنعت باشیم آینده ای پر فروغ در انتظارمان خواهد بود.

وی همچنین در خصوص چالش های موجود در پیش روی تولید گفت؛ در طول دولت گذشته صنعت فولاد بسیار متضرر شد، چرا که قیمت گذاری های دستوری و بخش نامه های خلق الساعه که بدون هیچ نظر کارشناسی بر تولید کنندگان تحمیل می شد سبب شد تا ریتم بازار به هم خورده و بازار سایه بازان و مافیاها بالا بگیرد، اگر بخوام برایتان مثال بزنم عملا ورق یک کالای مافیای شده بود، یعنی مواد اولیه ما یک کلای مافیای شده بود و می توان گفت دولت تنهای برای قشر خواصی کار می کرد و متاسفانه نه سود واقعی تقسیم شده بود و نه اجازه داده می شد تا کارخانجات و تولیدکنندگان کار خودشان را بکنند، باید توجه داشت که نمی شود همه مسایل را به پای تحریم بست. در این شکی نیست که تحریم مضرراتی داشته و دارد اما فوایدی نیز داشته، چانکه می بیند استان ما در حوزه تولید و صادرات فولاد گام های بزرگی برداشته است و این خود جزی از فرصت شمردن تحریم محسوب می شود که تولید کنندگان و بخش خصوصی به توان بومی و ملی تکیه و باور کرده تا به این نقطه برسیم.

وی در ادامه با بیان اینکه؛ چالش برق مسئله ای ست اساسی است، پیشنهاداتی نیز ادائه داد؛ پیشنهاد می کنم جناب اقای استاندار وارد مئسله شود و لااقل جمعه را روزکاری اعلام کرده و روزی که برق می گردد را جمعه (تعطیل) اعلام نماید. دلال قدیم در ادامه با پرداختن به مسئله استرداد ارزش افزوده افزود؛ باید به این مسئله دقت کرد که یک بخش خصوصی تولید کننده چقدر سرمایه دارد که بیاید آن را به دولت تذریق نمائید. جالب است بجای اینکه دولت به دستگیر ما باشد، ما دست دولت را گرفته ایم.

مدیر عامل شرکت ماهان تبریز در آخر از انجن موفلاد آذربایجان درخواست کرد گامی در خصوص احداث پلی بین صنعت و دانشگاه بردارد تا این ارتباط روز به روز بیشتر شود و صنعت فولاد به تخصص و علمگرایی روی آورده و از نخبه های کشور بهرمند شوند، چرا که زمانی که علم و تخصص لازم برای تعمیر یک دستگاه را نداشته باشیم آن دستگاه دیگر کارکردی نخواهد داشت و تنها یک اهن پاره محسوب خواهد شد، و دانشگاه می تواند در این وضعیت تحریمی دوشادوش صنعت قدم بردارد تا مانع از رکود تولید شود.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری، آهنگری صنایع و ماشین آلات وابسته با حضور شرکت های فولادی عضو انجمن فولاد آذربایجان ۲۹ خرداد لغایت ۱ تیرماه در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برپاست.