تاریخ انتشار : دوشنبه 13 تیر 1401 - 10:18
653 بازدید
کد خبر : 404

بررسی چالش‌های احداث نیروگاه حرارتی با مقیاس کوچک

چالش‌های احداث نیروگاه حرارتی با مقیاس کوچک در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مورد بررسی قرار گرفت.

چالش‌های احداث نیروگاه حرارتی با مقیاس کوچک در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی انجمن فولاد آذربایجان، جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به منظور بررسی چالش‌های احداث نیروگاه حرارتی با مقیاس کوچک و مشکلات واحدهای فعال این حوزه در اتاق تبریز برگزار شد.

مدیر عامل شرکت توان روز آذر در این جلسه گفت: یکی از مهمترین دلایلی که سرمایه گذاران به موضوع احداث نیروگاه حرارتی ورود نمی کنند، عدم دریافت مطالبات خود از توانیر است.

رحیم فاتح پور با بیان این که تا به امروز مطالبات خود را از شرکت دریافت نکرده ایم، افزود: این در حالی است که بر اساس قراردادها، اگر یک ماه از تاریخ پرداخت صورت حساب بگذرد، شرکت توانیر ملزم به پرداخت دیرکرد است ولی این کار عملی نمی شود.

وی ادامه داد: به غیر از مطالبات، نیروگاه های با مقیاس کوچک با چالش هایی مانند کمبود نقدینگی برای واردات قطعات یدکی مورد نیاز نیروگاه، سرویس دستگاه ها، مشکلات گمرکی ترخیص کالا و مشکلات بعد از اتمام قرارداد تضمینی ۵ ساله روبرو هستند.

مدیر عامل شرکت توان روز آذر اظهار کرد: متاسفانه بعد از اتمام قرارداد تضمینی ۵ ساله، بر خلاف سرمایه گذاری زیاد انجام شده، تعطیلی نیروگاه ها را اعلام می کنند، این در حالی است که در صورت حمایت از نیروگاه های با مقیاس کوچک، کمبود برق استان توسط این نیروگاه ها پوشش داده خواهد شد. وی تاکید کرد: این نیروگاه ها امکان نصب دستگاه CHP را نیز دارند تا برودت و یا گرمایش مورد نیاز واحدهای هم جوار خود را تامین کنند. با این کار نیاز آنها به مصرف گاز به صفر رسیده و بسیار مقرون به صرفه خواهد بود البته این کار مستلزم هماهنگی صنعت، معدن و شرکت توانیر است.

در ادامه رئیس هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان نیز گفت: در کشور با کمبود برق روبرو هستیم و ۱۸ تا ۲۰ هزار مگاوات کسری برق داریم. کریم رحیمی با بیان این که مصرف برق بخش فولاد در کل صنعت ۶ درصد است، افزود: برای فعالیت بخش خصوصی باید زیرساخت های آن مهیا شود تا اقدام مناسبی انجام شود؛ وی ادامه داد: اگر بحث احداث نیروگاه به صورت صحیح و قانونمند برنامه ریزی شود، واحدهای فولاد استان می توانند به این موضوع ورود کنند.

برچسب ها :

ناموجود