تاریخ انتشار : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 6:50
158 بازدید
کد خبر : 3621

هیئت مدیره انجمن فولاد آذربایجان در اولین جلسه سال ۱۴۰۳، خواهان انتقال مسائل و مشکلات صنعتگران فولاد آذربایجان به مدیران ارشد کشور بویژه به مقام معظم رهبری شدند.

هیئت مدیره انجمن فولاد آذربایجان در اولین جلسه سال ۱۴۰۳، خواهان انتقال مسائل و مشکلات صنعتگران فولاد آذربایجان به مدیران ارشد کشور بویژه به مقام معظم رهبری شدند.
به گزارش روابط عمومی انجمن فولاد آذربایجان، در این جلسه آقایان: دکتر نوید نواده اباذر رئیس انجمن، نایب درختان نائب رئیس، دلال قدیم خزانه دار، سروی عضو هیئت مدیره، نواداد دبیر انجمن و آقایان: مهندس یاریگر مشاور صنعتی استاندار آذربایجان شرقی و یوسف ابراهیمی نایب رییس هیئت مدیره آذر فولاد امین نیز به عنوان مهمان جلسه حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه آخرین بخشنامه وزارت صمت در خصوص الزام صادر کنندگان کل زنجیره فولادی به رفع تعهدات ارزی از طریق سامانه نیما، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اعضاء جلسه اتفاق نظر داشتند که اجرای این بخشنامه آسیب جدی به صادرات صنعت فولاد وارد کرده و موجب فرو پاشی مشتریان در کشورهای مقصد شده است. براساس این گزارش، در این جلسه که در محل دفتر آذر فولاد امین برگزار شد، دکتر نوید نواده اباذر در سخنانی ضمن تاکید بر لزوم انجام مکاتبات با مقامات کشور برای برون رفت از شرایط فعلی صنعت فولاد و دیدار رو در رو برای تبیین آخرین وضعیت صادرات استان، به بخشی از مشکلات حاصل از اجرای بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: این روند تمام واحدهای تولیدی را تحت تاثیر قرار داده است و ادامه این وضعیت مطمئنا به ضرر تولید کنندگان و صادرکنندگان کشور است.

رئیس انجمن فولاد در خصوص نمایندگی انحصاری نمایشگاه متال اکسپوی استانبول در ایران توسط انجمن فولاد آذربایجان هم گفت : طرف ترک، فروش فضای نمایشگاهی استانبول را فقط با انجمن فولاد آذربایجان قرارداد بسته است و بر این اساس واحدهای تولیدی فولاد کشورمان می توانند متراژ مورد نیاز خود را از طریق انجمن تهیه کنند. در ادامه این جلسه آقای نایب درختان، مکاتبه با آقای مخبر معاون اول رئیس جمهوری و نیز وزارت اطلاعات را برای مشکلات فولادی و رفع تعهدات ارزی، تعیین کننده دانست و افزود: بخشنامه وزارت صمت عملا برای عده ای خاص رانت ایجاد کرده و بخاطر همین باید گزارش این نابسامانی را به آقای مخبر ارسال بکنیم . آقای دلال قدیم خزانه دار انجمن فولاد نیز برای رفع معضل رفع تعهدات ارزی گفت: باید کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران صداوسیمای استان و جراید تشکیل بدهیم و با تهیه گزارشهای ویژه خبری، صدایمان را از این طریق به گوش مسئولین کشور برسانیم . وی افزود : نامه هایی که برای ارسال به مقامات کشوری تهیه شده است، باید ممهور به مهر واحدهای تولیدی استان باشد و ضمن ارسال به ریاست جمهوری ، وزارتخانه ها جهت اطلاع مقام معظم رهبری، به دفتر ایشان نیز ارسال شود . وی ضمن قرائت شکوائیه انجمن های فولادی کشور خطاب به مقام معظم رهبری که در فضای مجازی و در مطبوعات منتشر شده است گفت: در این نامه تولید کنندگان فولاد کشور بخشی از مشکلات فولاد کشور را که موجب اختلال در صدور فولاد به کشورهای منطقه شده است، با مقام معظم رهبری در میان گذاشته اند. بر اساس این گزارش در ادامه این جلسه آقای یاریگر مشاور صنعتی استاندار آذربایجان شرقی ضمن تایید عواقب اجرای بخشنامه وزارت صمت در خصوص رفع تعهدات ارزی از طریق سامانه نیما تاکید کرد: هم اکنون میلگرد جایگزین تولیدات ایرانی در عراق ، بین ۵۲۰ الی ۵۴۰ دلار خرید و فروش می شود.

آقای مهندس یاریگر لزوم سرمایه گذاری در صنایع معدن، مس و برق را برای تکمیل زنجیره فولاد در استان آذربایجان شرقی ضروری دانست و افزود : برای تکمیل زنجیره فولاد در استان و رهایی از سیاستهای تاثیر گذار ایمیدرو و شرکتهای خصولتی با حرکت همه جانبه و مطالعه شده خریداری معادن در استانهای یزد و کرمان برای آینده صنعت استان سرنوشت ساز و تعیین کننده است. وی افزود با ایجاد شرکت سهامی مشترک المنافع و جلب نظر تمامی واحدهای تولیدی فولاد استان، در فلات مرکزی کشور می توان روی ذخایر معدنی ۱۰۰ میلیون تن به بالا سرمایه گذاری کرد و ره آورد این تلاش همگانی و ماندگار می تواند ضمن بیمه صنایع فولاد، اشتغال، تولید و ارزش افزوده به ارمغان بیاورد و به تبع آن مدیران استان نیز قطعا از آن حمایت خواهند کرد. آقای یاریگر در ادامه سخنان خود پیش بینی کرد در آینده نچندان دور در ایران قیمت بهای برق به قیمت جهانی خواهد رسید و واحدهای تولیدی بویژه تولید کنندگان فولاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد و نشانه های آن ، هم اکنون هم قابل مشاهده است بخاطر همین موضوع ناچاریم برای بدست آوردن انرژی مطمئن روی انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری بکنیم . مشاور صنعتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به قرار گرفتن استان آذربایجان شرقی در کمر بند مس دنیا گفت : بهترین و مرغوبترین مس و سایر فلزات پر ارزش در استان ما واقع شده و اگر قوه عاقله ای باشد این کمربند مس می تواند ثروت افسانه ای برای استان ما رقم بزند و صنایع استراتژیک را به جریان بیندازد.

به گزارش خبرنگار انجمن فولاد آذربایجان اعضای هیئت مدیره انجمن فولاد ضمن استقبال ، حمایت و پذیرش سخنان مشاور صنعتی استاندار آذربایجان شرقی مقرر شد ایشان گزارش این جلسه را با آقای دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی در میان بگذارند و یک تیم فنی برای پیگیری موضوع انتخاب شود . هیئت مدیره انجمن فولاد برای تکمیل بحث های خود ادامه این جلسه را به جلسه یکشنبه هفته آینده ساعت ۱۹ در هتل گسترش تبریز موکول کردند . شایان ذکر است پیش از آغاز دستور جلسه ، اعضای هیئت مدیره به رایزنی با مدیران واحدهای فولادی کشور برای شرکت در بیست و یکمین نمایشگاه متافوی تبریز که از دوازدهم تیرماه لغایت تا پانزدهم تیرماه برگزار خواهد شد، پرداختند.

برچسب ها :

ناموجود