تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 - 11:30
383 بازدید
کد خبر : 3355

بررسی نقاط قوت و ضعف نمایشگاه متال اکسپوی استانبول ۲۰۲۳ با حضور مدیران ذینفع

بررسی نقاط قوت و ضعف نمایشگاه متال اکسپوی استانبول ۲۰۲۳ با حضور مدیران ذینفع
به گزارش روابط عمومی انجمن فولاد آذربایجان نشستی به منظور بررسی نقاط قوت و ضعف نمایشگاه متال اکسپوی استانبول با حضور نماینده های واحد های شرکت کننده عصر روز گذشته در هتل کسترش تبریز برگزار شد.

مدیران واحدهای فولادی شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی متال اکسپوی استانبول ۲۰۲۳ می گویند : آذربایجان شرقی به دلیل داشتن صنعت فولاد پر توان و نیز ظرفیت صادراتی قابل توجه به کشورهای سوریه و عراق، نیاز به رایزنی درسطح وزارتخانه های امور خارجه و صمت دارند. همچنین برای ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مقامات و دست اندرکاران مسئول در کشورهای مذکور، اعزام هیئت های تجاری از سوی انجمن برای بازاریابی و حذف تعرفه های غیر کارشناسی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
در این نشست ابتدا آقای نواداد دبیر انجمن فولاد آذربا یجان گزارشی از چگونگی برگزاری نمایشگاه ارائه کرد وبا اشاره به رضایت شرکت کنندگان از این نمایشگاه سه روزه گفت : با مذاکرات انجام شده توسط رئیس انجمن فولاد آذربایجان با مسئولان نمایشگاه ، ضمن عقد قرار داد و اعطای نمایندگی رسمی و انحصاری نمایشگاه به انجمن فولاد ، موقعیت و محلهای مناسبی برای غرفه های ایرانی و آذربایجانی برای سال آینده پیش بینی شده است . آقای نواداد ضمن قدردانی از حمایت ، هدایت و زحمات هیئت محترم مدیره و رئیس محترم انجمن گفت : در روزهای گذشته گزارشات مستندی از برپایی نمایشگاه در گروههای اختصاصی و عمومی در فضای مجازی بارگذاری شده است و چند قسمت نیز در شبهای آینده در گروهها بارگذاری خواهد شد.

آقای دکتر نوید نواده اباذر رئیس انجمن فولاد آذربایجان در این نشست ، برگزاری نمایشگاه استانبول را مثبت ارزیابی کرد و از کلیه شرکت کنندگان در نمایشگاه خواست: به منظور هرچه پربار برگزار شدن نمایشگاه در سالهای آتی نظرات خود را به انجمن منتقل کنند. وی افزود: تجارب چندین ساله نشان داده است که برپاکنندگان نمایشگاه به این اصل رسیده اند که حضور تولیدکنندگان فولاد آذربایجان برای آنها مغتنم است و ما هم برای عرضه محصولات خود در بازارهای جهانی به عرصه آنها نیازمندیم. وی تاکید کرد: سال آینده برای تولیدکنندگان صنایع فولادی، محل های چهار بر کوچک و بزرگ پیش بینی شده است. رئیس انجمن با اشاره به دیدارهای خود با سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول، یادآور شد: در مذاکرات خصوصی، مقامات ایرانی اکیدا قول داده اند مسائل و مشکلات صادراتی و تعرفه های غیر واقعی گذاشته شده از طرف سوریه و عراق را با مقامات کشورمان در میان بگذارند. آقای دکتر اباذر بروکراسی موجود در کشور را مانع اصلی پیشرفت تولید کنندگان دانست وافزود: هرچند پیشنهادهای داده شده به مدیران اجرایی کشور با استقبال روبرو می شود اما در عمل در پیچ خم تنیده شده بوروکراسی اداری ، به مانع برخورد کرده و در نتیجه پیشرفت را کند می کند.
آقای نائب درختان نائب رئیس انجمن فولاد آذربایجان و شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی متال اکسپوی استانبول در این نشست ، اعمال تعرفه ۲۰ درصدی از سوی کشورهای سوریه وعراق را غیر قابل توجیه دانست واز وزارت امور خارجه کشورمان خواست برای حمایت از تولید کنندگان صنایع فولاد ، برای رفع این تبعیض ورود بکنند. وی با انتقاد از سپردن مسئولیت صنعت عریض و طویل استان به افراد کم توان ودر بعضی موارد کار نابلد گفت: با مدیرت ضعیف نمی توان مسیر پر چالش توسعه صنایع استان را پیش برد و نیاز به عزم جدی و پر انرژی وجود دارد.
آقای نائب درختان در پایان سخنان خود از حضور کم رنگ همکاران مدعو در این نشست هم اندیشی، انتقاد کرد .



در ادامه این جلسه آقای محرمی مدیر عامل مجتمع فولاد ارس، نسبت به تشکیل میز تجاری در سوریه و اعزام هیئت های تجاری به این کشوربرای بازگشایی مسیر های همکاری بین تولید کنندگان استان آذربایجان شرقی تاکید کرد و افزود: در سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در سوریه زحمت کشیده است اما متاسفانه شرایط به شکلی رقم خورده است که محصولات ایرانی بویژه تولیدات صنایع فولاد آذربایجانشرقی با نام ترکیه صادر و عرضه می شود. وی گفت: وزارت امور خارجه باید در این خصوص با سوری ها مذاکره بکنند تا این مشکل اساسی صادر کنندگان رفع شود. مهندس محرمی افزود: نیاز به رایزنی فوری وجود دارد و انجمن این پتانسیل را دارد که با تشکیل هیئت های تجاری و همراه کردن مقامات کشور، میز مشترک ایجاد نموده و مسیر صادرات را بطور مستقیم باز کنند. آقای محرمی همچنین پیشنهاد کرد اگر مجوز ورود طلا در مقابل صادرات به تولید کنندگان داده شود، تولید کنندگان می توانند هر ماه به ارزش شش میلیون دلار طلا وارد کشور بکنند که پشتوانه پول ملی کشور خواهد شد. آقای نواداد در پایان این نشست بعنوان جمع بندی نشست تاکید کرد: با وجود وعده های داده شده از سوی مقامات کشورمان در مدت برپایی این نمایشگاه برای رفع موانع صادراتی به کشورهای همجوار، لازم است تولید کنندگان راسا گام پیش بگذارند و با تشکیل هیئتهای تجاری، به سوریه سفر کنند و از نزدیک مشکلات را با همتایان سوری و تجاری در میان بگذارند. در پایان این نشست، رئیس انجمن فولاد برای مکاتبه با وزارت امور خارجه درخصوص لزوم برداشتن عوارض صادرات تولید کنندگان مقاطع فولادی به سوریه و عراق و نیز وزارت صمت در خصوص حذف کارتهای یکبار مصرف، تاکید کرد.

برچسب ها :

ناموجود