تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 10:51
509 بازدید
کد خبر : 3216

انجمن فولاد اذربایجان خواستار تقسیم عادلانه سود در کل زنجیره و حمایت از صنایع پایین دستی و رعایت منویات مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از فروش کالا با نرخ دلار تلگرامی شد.

انجمن فولاد اذربایجان خواستار تقسیم عادلانه سود در کل زنجیره و حمایت از صنایع پایین دستی و رعایت منویات مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از فروش کالا با نرخ دلار تلگرامی شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن فولاد آذربایجان شرقی، این مطلب عصر روز گذشته در نشست مدیران ارشد فولاد مبارکه اصفهان با مدیران واحدهای فولادی آذربایجان شرقی که در هتل گسترش تبریز تشکیل شد. مطرح گردید. دبیر انجمن فولاد آذربایجان شرقی در آغاز این نشست ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان فولاد مبارکه اصفهان ، تشکیل جلسات هم اندیشی منظم ما بین صنعت گران و تولید کنندگان را برای رفع موانع تولید و هم افزایی مؤثر ارزیابی کرد.

آنگاه دکتر صالح نیا رئیس هیئت مدیره فولاد مبارکه در سخنانی ضمن تشکر از برگزاری این نشست، شاخص های صنعتی آذربایجان شرقی رابسیار خوب و مثبت ارزیابی کردو افزود: آذربایجان شرقی در تولید ارزش افزوده و صادرات جزو استانهای برتر کشور است و با استفاده از این ظرفیت و با نگاه جدید میتوانیم با اقدامات اصلاحی مشکلات بخش فولاد آذربایجان شرقی را مرتفع سازیم.در ادامه این نشست دو تن از اعضای انجمن فولاد آذربایجان آقایان نائب درختان نائب رئیس و دلال قدیم خزانه دار انجمن در سخنان جداگانه ای مسائل و مشکلات صنعتگران فولاد استان را تشریح کردند. آقای نائب درختان در این نشست تنهاراه رهایی کشور از بن بست مشکلات اقتصادی و اجتماعی را بها دادن به کار آفرینان دانست و تاکید کرد: صنایع بخش دولتی باید مراعات حال بخش خصوصی را در بازار بکنند و بورس کالا هم محصولات را مهندسی شده عرضه نکند.

آقای دلال قدیم هم در این نشست ضمن تشریح مسائل و مشکلات صنعتگران فولاد آذربایجان شرقی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم عرضه و فروش کالای ایرانی با نرخ دلار تلگرامی گفت: فولاد مبارکه نباید اجازه مهندسی عرضه و به تبع ان افزایش رشد قیمت با ۶۰ الی ۷۰ درصد بالاتر از قیمت پایه را بدهد . در این شرایط، صنایع پایین دستی مزیت صادراتی خود را ازدست میدهندو به کشورهای همسایه سیگنال حضور در بازارهای ایران داده می شود و این امرموجب به هدر رفتن سرمایه گذاری های انجام شده توسط هم وطنان مان می شود. وی گفت: وزیر صمت اسبق با عرضه تلفیقی خارجی و داخلی توسط فولاد مبارکه، رانت و سهمیه بندی را ازبین برده بود و صنعتگران فولاد خواستار ادامه همان روش در از بین بردن رانت هستند. وی راه حل دیگر کنترل قیمت را، عرضه با ۵۰ درصد ال سی و‌۵۰ درصد نقد دانسته و با اشاره به اخرین عرضه ورق و قیمت کشف شده در بورس کالا گفت: این عرضه، سه هزار تومان بالاتر از بازار سیاه بود وتنها با ورود وزیر صمت و مدیران فولاد مبارکه امکان برخورد با عوامل گرانی قیمت وجود دارد . آقای دلال قدیم از وزیر صمت و مدیران ارشد فولاد مبارکه درخواست کرد در کل زنجیره فولاد، سود عادلانه تقسیم شود. وی خاطر نشان ساخت صنایع پایین دستی لوله پروفیل شریک راهبردی فولاد است و باید مورد حمایت قرار گیرد.
آقای دلال قدیم با اشاره به حمایت فولاد مبارکه از فولاد غرب ، مجتمع هفت الماس و کاشان گفت: انتظار داریم به همان اندازه، از صنایع فولاد شهریار هم که تنها تولید کننده ورق گالوانیزه ضخیم است، حمایت کرده و ۵۰ الی ۶۰ درصد مواد اولیه اش را تامین کند. آقای دلال قدیم همچنین با اشاره به الزام فولاد مبارکه در ارائه محصولات به صورت سبدی تاکید کرد: فولاد مبارکه و وزارت صمت این امکان را نیز فراهم بکنند که واحدهای تولیدی ، ورق های به اجبار تحویل گرفته را یا بفروشند و یا با محصولات مورد نیاز خود تهاتر بکنند چرا که فروش اجباری باعث قفل شدن سرمایه بنگاههای اقتصادی می شود. از طرفی با توجه به اینکه امکان تولید ورق سرد برای فولاد مبارکه در سطح کلان وجود ندارد، مسئولین صمت و فولاد مبارکه در این خصوص نیز اجازه تهاتر ورق گرم با ورق سرد را بدهند. عضو هیت رئیسه انجمن فولاداذربایجان خواستار اختصاص ورق های انباری به نسبت خرید و سهمیه به تمام واحدهای تولیدی در استان و همچنین عدالت محوری فولاد در این مورد شد و افزود: تا به امروز چنین ورق هایی به واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی اختصاص داده نشده لذا از از مدیر عامل ، هیئت مدیره و معاونت فروش فولاد مبارکه درخواست می کنیم در این خصوص هم اقدامات لازم را بعمل آورند.

آقای مقصودی از اعضای انجمن فولاد آذربایجان در این نشست خواستار عرضه سهمیه متنوع ورق رنگی فولادی توسط فولاد مبارکه شد و گفت : هم اکنون به دلیل کمبود سهمیه با یک دهم ظرفیت کار می کنیم .آقای مهندس علیپور مدیرعامل تامین کالا آشنا رام در سخنانی کمبود سهمیه را از چالشهای جدی صنایع فولادی دانست و افزود: این امر باعث سلب رقابت پذیری و حذف مزیت های صادراتی شده است و اگر در این خصوص بازنگری نشود انگیزه ای برای سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت و واحدهای تولیدی با کمترین ظرفیت تولید خواهند کرد.
دکتر حیدری معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان در این نشست با اشاره به نحوه ارتباط با تولید کنندگان فولاد کشور گفت: بخش زیادی از مشتریان فولاد مبارکه را تولید کنندگان آذربایجان شرقی تشکیل می دهند و متاسفانه با ورود بازیگران سوم به بازار ، اعتماد بین تولید کننده و مشتری کم رنگ شده است. وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری وزارت صمت اعتماد بین تولید کننده و مشتریان ارتقاء یابد تا باعث رفع مشکلات شود.وی گفت: بورس کالا با هدف کشف قیمت تاسیس شد اما متاسفانه از وظیفه ذاتی خود خارج شده و اقدام به خرید و فروش می کند.دکتر حیدری معاون فروش فولاد مبارکه گفت: با فعال شدن بیش از پیش دفتر نمایندگی فولاد مبارکه در تبریز ضمن انتقال مشکلات به مدیران فولاد مبارکه ، در آینده شاهد گسترش ارتباط وتعامل بیشتر با تولید کنندگان فولاد استان آذربایجان شرقی خواهیم شد.

آقای ریاحی یکی دیگر از مدیران فولاد مبارکه اصفهان در این نشست اعلام کرد: با راه اندازی خط دوم نورد فولاد مبارکه ، اکثر مشکلات کاملا مرتفع می شود. وی گفت اهمیت مرکز خدمات فولاد مبارکه در تبریز بخاطر وجود واحدهای فعال فولادی در آذربایجان شرقی بیشتر است. آقای ریاحی گفت: با شناخت واقعی مصرف کنندگان ، آماده سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی هستیم.در این نشست نماینده سازمان صمت در آذربایجان شرقی بااشاره به ظرفیت سنجی واحدهای تولیدی فولاد برای اختصاص سهمیه ورق فولاد گفت : اکثر تولید کنندگان فولاد از ارائه صورتهای مالی واقعی خوداری می کنند در نتیجه، امکان اختصاص ۱۰۰ درصد سهمیه غیر ممکن می شود.
آقای داود دلال قدیم رییس هیئت مدیره فولاد ماهان هم در این نشست تاکید کرد: سیاستهای غیر اصولی دولت موجب می شود بازار فولاد منطقه از دست ایران خارج شده و بازار رقابت به دست کشورهای ترکیه و روسیه بیفتد. وی افزود: به ما اجازه داده نمی شود دلار حاصل از صادرات را به قیمت واقعی بفروشیم. این در حالی است که مواد اولیه را ۸۰ درصد گرانتر خریداری می کنیم.آقای طلوعی از حوزه بازرسی و نظارت صمت استان، یادآور شد: ۹۰ درصد بازرسی ها با هدف حمایت از صنعتگران و رفع ایرادات انجام می شود که بر این اساس در بین استانها، کمترین آمار فروش آزاد در استان ما به ثبت رسیده است اما در عین حال واحدهایی که تعطیل شده اند ویا سهمیه بیشتری دارند، کارخانجات دیگر نیاز ورق خودشان را از آنها تهیه می کنند. آقای یاریگر مدیرعامل کاوه تیکمه داش سیاستهای بخشی نگری و جزیره ای را از عوامل نقض سیاستهای دولت در کاهش قیمت در داخل ، افزایش صادرات و بازگشت ارز به کشور دانست و افزود: بورس محل کشف قیمت ها است.آقای صالح نیا در پایان این نشست، اظهار اطمینان کرد که مسائل و مشکلات مطرح شده به مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان منتقل خواهد کرد تا با اصلاح روند فروش ، تولیدگنندگان بدون دغدغه به فعالیتهای تولیدی خود بیش از گذشته همت بکنند.گفتنی است فولاد مبارکه یکی از بزرگترین واحدهای فولادی کشور است که از سال ۱۳۶۰ فعالیت خود را در اصفهان آغاز کرده است .تولیدات این واحد در صنایع خودرو سازی ، قطعه سازی ، صنایع فلزی سبک و سنگین ، صنایع بسته بندی، صنایع لوازم خانگی و الکترونیک و صنایع لوله و پروفیل مورد استفاده قرار می گیرد.