تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 11:30
516 بازدید
کد خبر : 3162

کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد

تولید کنندگان صنعت فولاد استان، خواهان تسریع استرداد مالیات بر ارزش افزوده شدند.

تولید کنندگان صنعت فولاد استان، خواهان تسریع استرداد مالیات بر ارزش افزوده شدند.
به گزارش روابط عمومی انجمن فولاد آذربایجان، در نشست کمیسیون صنایع، معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز، تولید کنندگان صنعت فولاد استان، خواهان تسریع در استرداد مالیات بر ارزش افزوده حاصل از صادرات توسط سازمان امور مالیاتی و جلوگیری از فعالیتهای غیر قانونی شرکتهای صوری شدند.

آقای ظفر رئیس کمسیون معادن و فلزات اتاق تبریز در ابتدای این نشست که عصر روز گذشته در محل اتاق بازرگانی تبریز تشکیل شد، در سخنانی قابل برگشت نبودن سرمایه و نداشتن نقدینگی را از مشکلات اساسی صنعتگران دانست و تاکید کرد : ما مخالف هرگونه معامله ای با شرکتهای صوری هستیم و رعایت قانون را یک اصل مسلم برای فعالیت های اقتصادی میدانیم اما متقابلا انتظار داریم ممیزین مالیاتی به یک بار دریافت ارزش افزوده بسنده بکنند و راهکار عملی پیش پای تولید کنندگان قرار دهند تا شرکتهای صوری نتوانند در واحدهای تولیدی که فعالیت شفاف اقتصادی دارند، نفوذ پیدا بکنند . آقای ظفر همچنین به سازمان امور مالیاتی پیشنهاد داد: همانند سایر بخش ها ، مؤدیان خوش حساب بخش فولاد را طی مراسمی تجلیل و به جامعه معرفی بکنند.
این نشست سه دستور داشت:
۱- استرداد مالیات بر ارزش افزوده حاصل از صادرات واحدهای فولادی
۲- پیاده سازی سامانه مؤدیان و بررسی مشکلات آن
۳- بررسی مسائل و مشکلات معاملات با شرکتهای بازرگانی و تجاری
در این جلسه، تولید گنندگان بخش فولاد و معدن، مسائل و مشکلات مالیاتی خود را بادست اندرکاران امور مالیاتی استان ، درمیان گذاشتند .

تولید کنندگان، تفسیرهای متفاوت از قوانین مالیاتی توسط ممیزین مالیاتی ، ابهامات موجود در قوانین مالیاتی ، حفظ امنیت اطلاعات واحدهای تولیدی در سامانه مؤدیان ، رفع مشکلات سامانه مؤدیان مالیاتی ، معافیت های مالیاتی ، مالیات های تحمیلی و دستوری و تسریع در استرداد ارزش افزوده حاصل از صادرات را از جمله مشکلات صنعتگران فولاد ذکر کردند و خواهان رفع این موانع برای فعالیتهای اقتصادی شدند .
آقای چراغی معاون مدیر کل امور مالیاتی استان در این نشست، ابتدا با اشاره به توسعه و گسترش صنعت فولاد در استان گفت : کشور ما زمانی مصرف کننده فولاد بود اما امروزه با سرمایه گذاری های کلان ، به یک صنعت تولید کننده تبدیل شده است و این افتخاری برای کشورمان است . وی با اشاره به فرار مالیاتی و فاکتور سازی در بخش های مختلف صنایع تاکید کرد: با اثبات صحت معاملات و دریافت مستندات واقعی، تلاش می کنیم نگذاریم حق و حقوق مؤدیان مالیاتی بویژه صنعتگران فولاد ضایع شود.

وی یاد آور شد: در تمام مراحل رسیدگی به پرونده های مالیاتی ، نمایندگان صنوف می توانند در جلسات رسیدگی به شکایات حضور داشته باشند و باا رائه مستندات قانونی از حق و حقوق مؤدیان دفاع بکنند . آقای چراغی گفت : منکر اعمال سلیقه توسط همکاران نیستیم اما بعلت نقص در ارائه مستندات و عدم طرح صحیح مشکلات مالیاتی توسط مؤدیان مالیاتی در جریان رسیدگی ، متاسفانه شاهد به نتیجه نرسیدن پرونده های مالیاتی می شویم . وی تاکید کرد: سرعت بخشی به استرداد ارزش افزوده حاصل از صادرات، حق مسلم تولید گنندگان است و سعی می کنیم این امر به درستی محقق شود.
آقای اکبری دادستان انتظامی مالیاتی استان از شناسایی ۶۰ شرکت صوری و فاقد اعتبار پرده برداشت و گفت : تنها ۴ شرکت از این تعداد در استان آذربایجان شرقی فعالیت داشته اند و بقیه در سایر استان ها مستقر بوده اند که با تولیدکنندگان این استان معامله می کرده اند. وی گفت: میزان بدهی که این شرکتهای فاقد اعتبار به سازمان امور دارایی دارند ۶۰ هزار میلیارد ریال است که به حساب امور مالیاتی واریز نکرده اند.

آقای اکبری گفت : در صورتیکه این مبلغ به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می شد در عمران و ابادانی خود استان هزینه می شد . وی در بخشی از سخنان خود به تفصیل در خصوص مکانیسم دریافت ارزش افزوده سخن گفت و با تاکید بر این مطلب که با معرفی مودیان واقعی ارزش افزوده فقط از یک نفر دریافت می شود یاد آور شد : متاسفانه در یکسال گذشته مودیانی که پرونده مالیاتی آنها لاینحل مانده است، حتی یک مورد برای حل آن ها به دادستانی انتظامی مالیاتی استان مراجعه نکرده اند.
آقای رحیمی نائب رئیس کمسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تبریز و عضو هیئت مدیره انجمن فولاد آذربایجان در سخنانی از سامانه مؤدیان مالیاتی بعنوان هیولا در نگاه تولید کنندگان نام برد و افزود: این سامانه مشکلات بسیار عدیده ای دارد که مؤدیان نمی توانند اظهارات خود را بدرستی ثبت کنند . وی در بخش دیگری ازسخنان خود از مسئولان سازمان امور مالیاتی خواست از ابزارهایی که در اختیار دارند اطلاعات تولید کنندگان را به روز کنند تا واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه خود به سراغ شرکت های صوری و متخلف نروند.

آقای نائب درختان نائب رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد آذربایجان نیز با طرح سؤالات اساسی از مسئولان سازمان امور مالیاتی و با اشاره به گردش مالی تولید کنندگان فولاد آذربایجان گفت : پیشنهاد می کنم در جلسات رسیدگی به پرونده های مالیاتی مؤدیان در حوزه فولاد، یک نفر از انجمن فولاد بعنوان فرد مطلع حضور داشته باشند تا اطلاعات جامعی در اختیار ممیزین مالیاتی برای هرگونه تصمیم گیری قرار داده شود.
در ادامه این نشست، مدیران عامل شرکت های مختلف حاضر ، مراحل رسیدگی به پرونده های مالیاتی و تسریع در استرداد ارزش افزوده حاصل از صادرات را مورد بررسی قراردادند . تعدادی از آنها معتقد بودند در زمان معامله با تعدادی از شرکتها در بین سالهای ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۰، شرکتهای مزبور در لیست سیاه سازمان امور مالیاتی قرار نداشتند و سازمان دارایی در همان مقاطع زمانی ، اعتبار سنجی شرکتهای مذکور را مورد تایید قرار داده است ، لذامعاملات صحیح بوده و هیچگونه تخلفی صورت نگرفته است.

 

 

برچسب ها :

ناموجود