تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 7:04
322 بازدید
کد خبر : 3194

ضرورت تشکیل کنسرسیوم سرمایه گذاری در انجمن فولاد آذربایجان

ضرورت تشکیل کنسرسیوم سرمایه گذاری در انجمن فولاد آذربایجان
به گزارش روابط عمومی انجمن فولاد آذربایجان، با تشکیل کنسرسیوم سرمایه گذاری در انجمن فولاد آذربایجان، از ذخایر فراوان دولومیت موجود در استان آذربایجان شرقی، می توان فلزی بنام فلز منیزم بدست آورد که همانند مس سودآور و اشتغال زا است.

آقای صدیقی مدیر عامل فراوردهای نسوز آذر شهاب تبریز و عضو انجمن فولاد آذربایجان، با اعلام این خبر و با اشاره به وابستگی های صنعت فولاد به مواد اولیه و خروج سالانه میلیون ها دلار از کشور گفت: بعنوان کارشناس معدن معتقدم اکثر مواد خام مورد نیاز فولاد و صنایع دیگر در کشور و استان آذربایجان شرقی وجود دارد که می توانیم این مواد را از دل خاک استخراج و کشور را از واردات بی نیاز کنیم.
آقای صدیقی افزود : ۶۰ الی ۷۰ درصد مواد مورد نیاز فراوردهای نسوز، وارداتی است و صنایع فولاد و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی سالانه صد ها تن مواد معدنی از کشورهای چین، فرانسه، ژاپن، انگلیس و آمریکا پس از دور زدن تحریمها وارد می کنند در حالی که بیس اصلی آن در آذربایجان شرقی وجود دارد . بطور مثال منابع معدنی نفلین در مناطق کلیبر ، سراب و بزگوش تا میلیون ها سال مصرف، وجوددارد.
مدیر عامل آذرشهاب تبریز با اشاره به کاتالیست های مورد استفاده در صنایع فولاد برای سالم نگهداشتن محیط زیست گفت: این کاتالیست ها هم، وارداتی است اما تکنولوژی تولید آن در مجموعه آذر شهاب وجود دارد و با ۳هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری از طریق کنسرسیوم ، جلو واردات این محصول گرفته می شود و نیاز صنایع فولاد کشور و صنایع پترو شیمی تامین می شود.
وی تاکید کرد: بزرگترین معدن دولومیتی موجود در میانه در اختیار آذر شهاب تبریز است که ۷۵ میلیون تن ذخیره معدنی قابل تبدیل به چند محصول استراتژیک از جمله منیزیم دارد. همچنین این قابلیت در استان وجود دارد که با سرمایه گذاری اعضاء انجمن فولاد آذربایجان روزانه ۴۰ تن منیزیم تولید شود که امروز ارزش جهانی هر کیلو گرم آن ۲۵۰۰ دلار است. معنی این سخن این است که با استحصال این محصول ، صنعتی همانند صنعت مس در استان شکل می گیرد که در توسعه کشور و استان نقشی تعیین کننده ایفاء می کند .
به گفته آقای صدیقی در سه سال آینده در استان آذربایجان شرقی ۵ الی ۸ میلیون تن فولاد تولید می شود که برای این حجم از تولید ۷۵ هزار تن فرآوردهای نسوز مورد نیاز است که ۶۰ درصد این محصول پایه دولومیتی و منیزیتی دارد که هم اکنون از خارج وارد می شود.

برچسب ها :

ناموجود