تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 تیر 1402 - 10:08
349 بازدید
کد خبر : 3054

نشست بررسی بسترها و راهکارهای مناسب سرمایه گذاری مشترک حوزه فولاد و مس برگزار شد.

نشست بررسی بسترها و راهکارهای مناسب سرمایه گذاری مشترک حوزه فولاد و مس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن فولاد آذربایجان، نشست بررسی بسترها و راهکارهای مناسب سرمایه گذاری مشترک حوزه فولاد و مس با حضور هیات رییسه انجمن فولاد آذربایجان، دکتر عباس زاده مدیرعامل مس سونگون، سرکار خانم پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی و نیز جمعی از اعضای انجمن فولاد آذربایجان در محل هتل گسترش تبریز برگزار شد.

در جلسه هم اندیشی اعضای انجمن فولاد آذربایجان با مدیران و متخصصان صنایع مس در آذربایجان شرقی، دکتر عباس زاده مدیر عامل مجتمع مس سونگون با اشاره به تحولات اخیر در معادن ده گانه مس تاکید کرد: فرصت طلایی برای سرمایه گذاران و صنعتگران استان فراهم شده است تا پا پیش بگذارند و نقش تاریخی خود را برای پیشرفت و توسعه آذربایجان شرقی ایفا کنند. آقای عباس زاده اضافه کرد: پیش بینی شده است ظرفیت فعلی تولید کنسانتره را که یکی از نادرترین محصول در دنیا و کشور است، به یک میلیون و ششصدهزار تن برسانیم و امکانات و شرایط موجود طوری فراهم شده است که سرمایه گذاران صنعتت فولاد بتوانند در ۳۰ درصد این تولید سرمایه گذاری بکنند. وی گفت : علیرغم تحریم های شدید بر علیه کشورمان سرمایه گذاران خارجی اظهار تمایل کرده و بارها به ایران سفر کرده اند تا بخشی از توسعه مجتمع مس سونگون را بدست بگیرند چرا که آنها هم متوجه شده اند که کمربند معادن مس در ایران و در آذربایجان، آینده ای بسیار درخشان در پیش رو دارد و صنعتگران دنیا می خواهند سهمی در آن داشته باشند.

آقای عباس زاده با اشاره به درآمدزایی مس سونگون برای استان آذربایجان شرقی گفت: برای اولین بارپس از استقلال مس، ۶ هزار میلیارد ریال مالیات به دارایی پرداخت کرده ایم که این رقم یک سوم کل وصول دارایی در استان آذربایجان شرقی است. مدیر عامل مجتمع مس سونگون با اشاره به اکتشافات اخیر ذخایر موجود در مس گفت: بیش از ۲/۵ میلیارد تن امکان استخراج وجود دارد که با استخراج آن، عیار مس روز به روز افزایش می یابد و این فرصت را ایجاد می کند که با ایجاد واحد های اقماری وپایین دستی، شاهد رشد صنعت مس در استان و توسعه روز افزون آذربایجان شرقی باشیم. اقای عباس زاده پیشنهاد کرد ظرف سه ماه آینده کنسیرسیومی از تولید کنندگان فولاد آذربایجان و مجتمع مس سونگون تشکیل شود تا به تصمیم مشترکی در خصوص سرمایه گذاری در بخش های مختلف مس برسیم. آقای عباس زاده با اشاره به اهمیت صنعت مس در جهان گفت: حاشیه سود در این بخش بیش از ۶۵ درصد است و ما در این مجموعه در کوتاه مدت با ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به بیش از ۶۰ درصد سود دست یافته ایم.

رییس انجمن فولاد آذربایجان،ضمن استقبال از سرمایه گذاری در طرح های توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی،از کلیه مسئولان استانی و شخص رییس جمهور و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نیز مدیران مس، در برگرداندن منافع تولید مس به استان گفت: به جرئت می توانم بگویم همان کاری که در رونق صنعت فولاد در آذربایجان انجام دادیم،با همان توان و با همان انرژی تلاش خواهیم کرد که صنعت مس به همان اندازه رشد و توسعه پیدا بکند. دکتر نوید اباذر با اشاره به معادن خدادادی استان و نیز عقب ماندگی ها در اکتشاف مواد معدنی گفت: اگر اکتشافات تکمیلی انجام شود، قطعا مس سونگون جزو سه تا پنج معدن بزرگ دنیا به ثبت خواهد رسید. به عبارتی مس یک موهبت الهی در آذربایجان است و ما می توانیم عاقلانه تر و با نگاهی مدرن تر، مس را تبدیل به اقتصاد پویا بکنیم. وی گفت: در این جلسه استراتژیک، ما توانستیم در سه محور با اعضای انجمن فولاد آذربایجان که پویایی صنعت فولاد مدیون آنها است، صحبت بکنیم. وی ادامه داد: در آینده ای نزدیک، کمیسیون ۶ نفره متشکل از اعضای فولاد آذربایجان و صنایع ملی مس آذربایجان، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا زمینه های سرمایه گذاری را بطور مشخص تعیین کند. وی افزود: بر اساس اعلام مدیرعامل مس سونگون، سرمایه گذاران فولاد می توانند در تولید مس مولیبدن، تولید یا بازرگانی قطعات مصرفی صنایع ملی مس آذربایجان و در استخراج و بهره برداری در ده معادن مس آذربایجان ورود پیدا بکنند.

در ادامه جلسه ۳ ساعته اعضای فولاد آذربایجان و متولیان مجتمع مس سونگون،خانم پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، از صنعت گران فولاد آذربایجان بعنوان گل سر سبد صنایع کشور یاد کرد و با اشاره به فعالیت های استانی و کشوری در استقلال مس استان گفت: در پیچ تاریخی مس در آذربایجان، تنها مدیران این مجتمع نمی توانند توسعه مس را پیش ببرند. باید همه سرمایه کذاران و فعالان اقتصادی استان پا پیش بگذارند و از حاشیه سود ۶۵ درصدی استفاده بکنند تا جایگاه استان را در توسعه و اشتغال ارتقا دهند. وی تاکید کرد: کار و تلاش، فرهنگ غالب آذربایجان شرقی است. به خاطر همین اصل، می توانیم با حمایت و پشتیبانی، استقلالی را که با زحمات فراوان بدست آمده است،حفظ بکنیم. وی یادآور شد: منافع صنعت مس در آذربایجان به ۷ یا ۸ نسل آینده نیز خواهد رسید و در رشد و توسعه کشور مؤثر خواهد بود. خانم پاشایی با اشاره به کمربند مس در آذربایجان شرقی و غربی گفت: صنعت مس می تواند رشد مهاجرت نخبه در استان و حتی در کشور را معکوس بکند و اگر از فرصت طلایی پیش آمده استفاده نکنیم، به مرور منافع استانی آن از دستمان خواهد رفت. نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: استفاده از بازار سرمایه می تواند مارا دررسیدن به سرمایه گذاری در بخش مس یاری کند.

نائب رئیس انجمن فولادآذربایجان دراین جلسه طی سخنانی به مسؤلان مس اطمینان داد اگر اطلاع رسانی صحیح و دقیق در بین صنعتگران استان انجام شود، بخش خصوصی حتما برای صنعت مس سرمایه گذاری خواهند کرد. اقای نائب درختان از دست اندرکاران مجتمع مس سونگون واز شخص مدیر عامل این مجتمع خواست به بخش خصوصی در سرمایه گذاری در صنایع مس بها دهند و نگذارند بخشهای خصولتی ودولتی به این بخش وارد شوند. وی یاد آور شد با اعتماد سازی دربین صنعتگران می توانیم آینده توسعه صنعت مس در آذربایجان را فراهم بکنیم.آقای دلال قدیم خزانه دار انجمن فولاد نیز در این جلسه ضمن انتقاد از مسؤلان صنعت و معدن و تجارت از صدور بی ضابطه و بی رویه و بدون فراهم شدن زیر ساخت ها و بسترهای مناسب در تولید فولاد گفت: بهتر است مسؤلان استان سرمایه گذاران و صنعتگران را در بخش تولید مس تشویق کنند تا در بخش های بالا و پایین دستی مجتمع مس سونگون سرمایه گذاری کنند.نماینده بانک صنعت و معدن به مسؤلان مس سونگون برای پیشبرد اهداف اعضای فولاد آذربایجان و مدیران مس سونگون برای سرمایه گذاری در صنعت مس اعلام آمادگی کرد.در دقایق پایانی این جلسه سؤالات و پیشنهادهایی از سوی اعضای انجمن فولاد برای رونق صنعت مس ارائه شد که مدیران و متخصصان و نمایندگان مجتمع مس سونگون توضیحات لازم را ارائه کردند.

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود